Tjänstedesign

Service design fokuserar på hela kundresan och skapar en sömlös, enkel och anpassad upplevelse. Det leder till nöjdare kunder, färre misstag, lägre kostnader och högre effektivitet, vilket i slutändan bidrar till ett starkare varumärke och högre lönsamhet.

Värdet av tjänstedesign

  • Se till att alla delar av kundens resa – både de digitala och fysiska interaktionerna – hänger ihop och fungerar smidigt.

  • Hitta problemområden där saker går långsamt eller där kunder tenderar att bli frustrerade, exempelvis i supportprocesser eller vid betalning.

  • Skräddarsy tjänsten så att de möter varje kunds specifika behov och preferenser.

  • Optimera processer som interaktionsmönster, beslut, transaktioner och kommunikationsvägar så att tjänsten blir lätt att förstå och använda.

  • Se till att det som kunden ser och upplever (gränssnitt) är i harmoni med de interna processer och system som stödjer tjänsten.

  • Istället för att bara reagera på befintliga behov, förutse framtida behov och anpassa tjänsten allteftersom samtiden förändras.

  • Låt användarnas feedback och behov direkt påverka hur tjänsten utformas.

  • Anpassa och förbättra baserat på insikter från användardata och feedback.

Avgränsade insatser

Varje resa börjar med ett första steg. Här är några förslag på relativt enkla och avgränsade insatser att börja med.

Konsult

Större insatser tar såklart längre tid, men ger också större resultat. Tractory kan bidra i ett djupare engagemang med tjänsten i fråga och organisationen runtomkring den.